Op 14 november kwamen leden van Redactief voor de vierde keer samen voor een borrel, deze keer in café Joost in Utrecht. De borrelcommissie en onze penningmeester hadden lekkere dingen gebakken en een gastspreker geregeld, en met zo’n vijfentwintig vakgenoten was het gezellig druk.
Er waren meerdere collega’s die bij álle borrels aanwezig waren: onze harde kern van Redactief-leden van het eerste uur! En er waren ook kersverse leden – welkom!
Redactief-commissies
Voorzitter Rosa Schogt opende de borrel met de stand van zaken: de website is alive and kicking, en er zijn inmiddels meerdere commissies actief.
- De nieuwscommissie plaatst elke twee weken een nieuwsbericht op de website en deelt kleinere nieuwtjes op onze LinkedInpagina. Leden mogen altijd nieuws aandragen, graag zelfs!
- De werkgroep vakdefiniëring is het grote document over vakdefiniëring aan het uitpluizen en toegankelijk aan het maken voor alle leden.
- Voor het voorjaar staat er een workshop van een vertaler in de planning, en later in het jaar een over ondernemerschap.
- In het nieuwe jaar starten we met een werkgroep intervisie en een werkgroep kennisbank. Vooral de werkgroep intervisie werd met belangstelling ontvangen: wat kunnen we van elkaar leren, op vakinhoudelijk en zakelijk gebied?
- Rosa kondigde ten slotte aan dat onze penningmeester Denise het café niet zou verlaten voor er een tweede lid voor de kascommissie was gevonden. Prompt ging er een vinger omhoog, de commissie is compleet!
Wil je je aansluiten bij een werkgroep, of er meer over weten? Kijk dan hier of stuur een mail naar info@redactief.nl. Onze secretaris Marije zorgt ervoor dat je mail bij de juiste persoon terechtkomt!
De bureauredacteur aan het woord
Na een rondje versnaperingen was het tijd voor onze fijne gastspreker: Ronald Kerstma, bureauredacteur fictie bij Atlas Contact.
Ronald vertelde enthousiast hoe het eraan toegaat op de bureauredactie van een algemene uitgeverij, wat een bureauredacteur doet en wat hij van een persklaarmaker en corrector verwacht. Daarna beantwoordde hij al onze vragen. Bijvoorbeeld wanneer je aan de bel moet trekken als je vreemde dingen opmerkt in een tekst. En waarom het in veel gevallen niet wenselijk is als een persklaarmaker en een auteur/vertaler rechtstreeks contact hebben over de kopij. Ook vertelde hij dat het handig is als je als persklaarmaker of corrector aan de bureauredactie laat weten welke specifieke expertise je in huis hebt. Dat kan van alles zijn: houthakken, vrouwengeschiedenis, Japans of quilten. Het kan altijd een keer van pas komen!

[Reactie van een lezer aan de bureauredactie van de uitgeverij]
Wij op onze beurt vertelden dat we graag een heldere instructie ontvangen bij een opdracht (desnoods van de acquirerend redacteur): is er iets waar we extra alert op moeten zijn? Ook gaven we hem mee hoe een uitgeverij kan investeren in de relatie met freelancers. Bijvoorbeeld door een workshop of bijeenkomst te organiseren.
Fijn dat we na afloop konden vaststellen dat we elkaar nog steeds hard nodig hebben. En dat het zinnig en leuk is om als uitgeverij de persklaarmaker en correctoren meer te betrekken. Wordt dan ook zeker vervolgd!
We verheugen ons nu al op de volgende borrel komend voorjaar. Houd de website en je mailbox in de gaten!
